Travlhed eller stress?

Oplever du, at livet kører afsted med dig, at hverdagens krav og udfordringer er blevet som et hamsterhjul, der kører stærkere og stærkere uanset, hvor mange ”to-do-punker” du får krydset af?
At have travlt og være presset i en kort periode kan være godt. Det kan give et boost af adrenalin, der hjælper os til at få rykket, giver os en oplevelse af at nu sker der noget og hjælper os til at holde fokus og være effektive. Der sker noget ekstraordinært.

Derfor opstår stress

Hvor skønt -eller anstrengende, det end kan være at køre ekstraordinært hurtigt, eller på anden vis være i en ekstraordinær periode –ligger der det i det ekstraordinære, at det netop er ment til at være det usædvanlige, det særlige, det enestående og ualmindelige. I vores effektivitetsorienterede verden, hvor tempoet bliver stadig højere og hurtigere, kan det være nærliggende at benytte sig af vores mulighed til at køre i et ”ekstraordinært højt gear” som var det, det almindelige gear. Men at køre i et ”ekstraordinært gear” slider i det lange løb på vores livs motor i en sådan grad, at den kan tage skade og få varige mén – ja, i værste fald bryde sammen. Derfor er det vigtigt at lytte til kroppens signaler, når livet af den enen eller anden grund (og ofte af mange sammensatte grunde) har været ekstraordinært presset i længere tid.

Typiske symptomer

De signaler vi får kan være forskellige, men nogle af de typiske tegn kan være:

  • Koncentrationsbesvær, tankerne kører hurtigt og det kan være vanskeligt at fordybe sig uden at blive afbrudt af indre impulser.
  • Søvnbesvær, du har svært ved at falde til ro, du vågner op flere gange med arausel i kroppen eller du vågner alt for tidligt – ikke veludhvilet med uden mulighed for at falde i sovn igen.
  • Overblikket forsvinder og hukommelsen bliver dårligere.
  • Vægttab/vægtøgning, du glemmer at spise, eller du spiser hele tiden, gerne hurtige snacks, der giver hurtig energi.
    Irritationenstærsklen bliver lavere, og der går længere mellem de gange du oplever dig glad.
  • Det kan være svært at finde ro og evnen til at være nærværende overfor dine medmennesker kan blive udfordret.
  • Irritationens-tærsklen bliver lavere, og der går længere mellem de gange du oplever dig glad.

Grundene til at vi kan blive presset ud i langvarigt stress kan være meget forskellige og kan bedst forstås ud fra den enkeltes livssituation, livshistorie, personlighed og værdigrundlag.

Sådan kan jeg hjælpe

Derfor er forskelligt hvad der presser og udfordrer os, ligesom vores forsvar imod stress er præget af mange individuelle faktorer. Er du et sted, hvor du har brug hjælp for at komme tilbage til en mindre presset ”normal tilstand” vil det derfor være godt at få personlig hjælp, da vejen ud af stress ofte er individuelt bestemt. Ved at få hjælp, der tager udgangspunkt i din unikke livssituation, får du også hjælp til at få det overblik, du har brug for til at tage de konkrete valg/fravalg, der trin for trin skal hjælpe dig tilbage – et overblik der kan være svært at have selv, når man først er ramt af stress.

Kontakt psykolog i Køge

Du er til hver en tid velkommen til at henvende dig til det ”lille psykologhus” for at få hjælp, uanset hvor lang eller kort tid du har oplevet dig stressramt og uanset hvor ramt du oplever dig.

Book tid

Kontakt
STRESS

Stress

Depression er en psykisk lidelse, der desværre rammer mange. Følelser af at være nedtrykthed, have nedsat lyst og interesse for ting, der ellers normalt interesserer én samt en oplevelse af ikke at have energi, men bare føle sig træt, træt, træt er nogle af de klassiske tegn på depression. Dertil kan der komme symptomer som manglende selvtillid eller selvfølelse, stor skyld- eller ansvarsfølelse og tanker der kredser om, at man ville ønske, at man var langt væk eller at man slet ikke var til.

Nogle af symptomerne for depression kan også ligne symptomer på stress og kan fx gå på at have vanskeligt ved at koncentrere sig og samle tankerne. Der kan ofte være en stor restløshed og tendens til søvnforstyrrelser. Nogle reagerer mere ved at blive irritable end triste og en del oplever også at deres appetit ændres, ved at man enten ikke har lyst til mad eller at man spiser mere end man plejer.

Sådan føles en depression

Depression kan opleves som en tung dyne, for den der er ramt af depression. Ligeledes kan mennesker omkring den depressionsramte ofte mærke en tyngde, der også kan være slidsom at stå med. Det kan opleves som om det aldrig nogen ende vil tage, men ofte er der en vej ud af depression. For nogle vil det kræve terapeutisk behandlingen at komme igennem depressionen og for andre vil der også være et behov for medicinsk behandling.

Har du brug for terapeutisk behandling eller er du pårørende til en med depression er du meget velkommen til at henvende dig. Jeg har arbejdet med både depressive børn og voksne og har set, hvordan mennesker, der syntes at alt var mørkt omkring dem, fik glæden, lyset og livet tilbage.

Lad mig være din sparringspartner

Selvom der er typiske tegn på depression, der går i samme retning og selvom nogle af de overordnede strategier for at komme igennem en depression kan ligne hinanden, er der altid forskel på, hvordan den enkeltes liv og situation ser ud og derfor også forskel på, hvordan vejen ud af depressionen vil forme sig.

Har du brug for hjælp i forbindelse med depression – enten som ramt eller som pårørende, er du meget velkommen til at kontakte mig eller booke en tid direkte.

Book tid

kontakt
Depression

Depression

Det er godt at have respekt for – og evt. være bange for reelle og aktuelle farer. Det beskytter os og hjælper os til at handle forsvarligt og klogt.

Angst er hæmmende

Men mange kan opleve, at angsten kan komme i situationer, der logisk set ikke burde fremkalde frygt. Da er angsten mere til gene end til hjælp. Måske du kender til at være hæmmet af angst. Det kan være angsten for hvad andre tænker om dig eller angsten for at være steder, hvor der er mange andre til stede. Det kan være angst for at være væk fra den du holder af eller du kan være angst for helt specifikke ting, så som mørke, lukkede rum, bestemte dyr, bakterier eller noget helt andet.

Angst kan overvindes

Nogle kender også til at blive angst for at angsten skal komme, mens andre hæmmes af at de altid frygter for at et eller andet farligt/dårlig skal ske.

Måske du kender til at undgå bestemte ting i dit liv, som du ved kan fremprovokere angsten. Måske du kender til hjertebanken, svedige håndflader, at kroppen bare går i stå, at maven gør ondt eller du måske bliver svimmel og har svært ved at få luft. I så fald bør du overveje, om du har brug for at søge professionel hjælp til at komme fri af angsten.

Kontakt mig i dag

Måske har du kæmpet med angsten i mange år – måske er det noget, der for nyligt er begyndt at plage dig. Under alle omstændigheder er du velkommen til at tage kontakt eller booke en tid.

Book tid

kontakt
angst

Angst

Eksistens handler om at være til. Om alt det et menneskeliv kan byde på af sorger og glæder, frustrationer og fantastiske øjeblikke. Det handler om kriser og nye livskapitler, om komplicerede relationer og nye veje, der skal prøves.

Vi kommer alle ud for situationer i vores liv, som gør noget eksistentielt ved os. Det gælder både de positive øjeblikke – minutter eller år, hvor man gribes af livet på allerbedste vis. Men vi kan også gribes eksistentielt af mere vanskelige overvejelser og situationer.

Få redskaber til håndtering af krise

Her kan det være hjælpsomt at have en at tale med, som ved lidt om livets mange facetter, som kender psykens og sindets indre logi og som derfor kan hjælpe med at finde nye perspektiver. Det kan være hjælpsom at tale med en, som dels kender de typiske reaktionsmønstre på fx tab og krise, men som også kan tale med dig om, hvad det betyder i din særlige situation.

Du kan være ramt eksistentielt af mange grunde. Det kan være du står i en ny og uventet situation, som du ikke kan se dig ud af. Det kan være du gennem mange år har kæmpet med relationer, der var svære.

Kompetent sparringspartner

Måske du er blevet ramt af sygdom, svigt eller er blevet udsat for grimme oplevelser. Måske du kæmper med livet i dit eget sind, kæmper med uhensigtsmæssige tanke og/eller handlemønstre, triste tanker om dig selv eller noget helt tredje

Har du brug for at få nogle gode råd, eller har du brug for én der kan gå et stykke med dig på din livsvej, er du velkommen til at henvende dig eller booke en tid.

Book tid

kontakt
eksistens

Eksistens

Den nære familie og parforholdet er noget af det, der typisk kommer længst ind under huden på os. Det er ikke tilfældigt at parforholdet og familien spiller en betydelig rolle i mange film, for det er noget langt de fleste forholder sig til, forventer sig noget af og har gode drømme og ønsker for.

Når vanskeligheder opstår

Ikke desto mindre er det også i parforholdet og familien at mange af de allersværeste kampe står. Det er her, vi kan blive såret mest og det er ofte her, vi viser mest af, hvem vi er uden den fine facade. Parforholdet og familien kan for mange være det fundament, som hverdagen bygges på og bæres af. Det er godt, når det fungerer – men det gør det ikke altid af sig selv.

Nogle gange er der brug for at komme ind på et bedre spor, end det man er landet på. Indimellem skal der måske renses ud i nogle ting, der er kommet ind i forholdet. Andre gange skal gnisten fra tidligere genopdages. Måske nye situationer med fx børn, nye jobs, sygdom eller andet har gjort noget ved parforholdet, så det hele er blevet vanskeligt.

Nogle gange kan det være nok at få snakket tingene godt igennem derhjemme. Men nogle gange kan det blive for svært at tage snakken selv, måske fordi i ikke helt for sagt det i gerne vil. Måske I for sagt mere end I egentlig ville, på en måde I måske fortryder bagefter.

Professionel hjælp kan være løsningen

Måske det kan være svært at gennemskue de familie-, rolle- og kommunikationsmønstre i er kommet ind i, og endnu vanskeligere selv at løsrive sig fra dem.

Er I kommet ind i en situation, hvor I har brug for én, der vil hjælpe jer gennem de vanskelige snakke? Ønsker I vejledning til at få aflært de uheldige kommunikationsmønstre, der måske er opstået mellem jer? Eller har I brug for hjælp til at genfinde det, I havde engang og se nye perspektiver i livet, som det nu har formet sig, så er I til hver en tid velkomne til at henvende jer eller til at booke en tid.

Book tid

kontakt
PARFAMILIE

Par & Familie

Er du i et parforhold, som du sætter pris på, og som du gerne vil bevare, er par-tjek måske noget for dig.

De ting vi værdsætter og gerne vil beholde, passer vi ekstra godt på. Vi kender det fra tandlægen, hvor vi med jævne mellemrum tjekker vores tandstatus, for at tage de små skavanker, inden de bliver for dyre. Vi kender det fra bilen, som imellem skal til service for at sikre, at den fortsat kører godt. Vi tjekker op på børnenes trivsel i skole og institutioner, for at sikre os, at de trives og udvikles osv. osv.

Parforhold kræver opmærksomhed

I mange af livets forhold er vi altså opmærksomme på, at der løbende skal holdes øje, måske justeres eller renoveres lidt for at holdbarheden sikres, og for at det vi glædes ved forbliver godt og velfungerende.  Sådan er det også i parforholdet. Det har godt af at blive hold øje med -at få et lille service-tjek i ny og næ.

Velfungerende parforhold er ikke en selvfølge

Vi skal blot kigge os omkring i den nære verden omkring os for at se, at et velfungerende parforhold ikke er en selvfølge. Flere og flere bliver skilt, med alt hvad det indebærer. I 2015 viste en undersøgelse fra dansk statistik fx at 48,7% af danskere før eller siden bliver skilt, og tallet er ikke faldende.

Par-tjek – hvorfor egentlig?

Par-tjek er resultatet af en forskning, der er lavet fra Århus universitet i samarbejde med Center for familieudvikling. Her undersøgte man mulighederne for at fastholde (eller højne) kvaliteten i parforholdet over tid. Man fandt at særlig 3 faktorer har en stor betydning, nemlig: Parforholdstilfredshed, intimitet (som handler om både fysik og følelsesmæssig tryghed i nær kontakt i mere sårbare situationer) samt graden af gensidig opmærksomhed.

Sådan kan et par-tjek hjælpe Jer

Hvad enten du er i et godt og velfungerende parforhold, eller det knirker lidt imellem jer, kan par-tjek være en god investering. Dette skyldes, at par-tjek både giver mulighed for at sikre parforholdets holdbarhed, og søger at fremme de bedste betingelser for at parforholdet fortsat kan trives og gro.

Hvad er så et par-tjek? Par-tjek består af et indledende online spørgeskema, som I skal udfylde hver for sig. Efterfølgende vil I få 2 samtaler af 1½ times varighed. Ved den sidste samtale vil I få udleveret en feedback-rapport, som I kan arbejde videre med efter par-tjekket.

Book et par-tjek

Kunne par-tjek være noget for jer er I meget velkomne til at tage kontakt enten med henblik på at få yderligere information om par-tjek eller på at booke et par-tjek.

Book tid

Kontakt
partjek-ny

Par-tjek

Vi rejser som aldrig før. Verden er blevet vores arbejdsplads og det nære lokalområde vores springbræt. Verden er blevet mindre, lettilgængelig og fuld af helt unikke muligheder. Men midt i det, er der stadig store ting på spil, når man flytter fra det nære til den store vide verden – og ligeledes når man som ”verdensborger” igen skal finde den danske hverdagsrytme. Hvordan skal det gå med børnene? Hvad skal jeg forberede mig på? Hvorfor er det så svært nu, når det før gik så let? Hvorfor reagerer vi så forskelligt?

Psykologi ved udstationering

Jeg har erfaring med de psykologiske mekanismer, der kan komme i spil både før, under og efter en udstationering – både for den enkelte og for en familie. Min erfaring bygger både på samtaler med andre og faglig viden inden for området. Dertil har jeg selv været udstationeret i en årrække, hvilket også har givet erfaring med tværkulturel psykologi og samtaler med mennesker fra andre kulturer.

Jeg hjælper gerne

Har du som privatperson brug for at drøfte forhold, der på den ene eller anden måde relaterer sig til en udstationering, er du mere end velkommen til at tage kontakt. Eller er du arbejdsgiver for mennesker, der udstationeres og har brug for gode råd, hjælp i komplekse spørgsmål eller ønsker du at tilbyde dine ansatte psykologsamtaler, er du også meget velkommen til at henvende dig.

Book tid

KONTAKT
UDSTATIONERING

Udstationering

Skriv til mig, så finder vi sammen en tid

Kontakt

Eller book selv den tid, der passer dig bedst

Book tid