Travlhed eller stress?

Oplever du, at livet kører afsted med dig, at hverdagens krav og udfordringer er blevet som et hamsterhjul, der kører stærkere og stærkere uanset, hvor mange ”to-do-punker” du får krydset af?
At have travlt og være presset i en kort periode kan være godt. Det kan give et boost af adrenalin, der hjælper os til at få rykket, giver os en oplevelse af at nu sker der noget og hjælper os til at holde fokus og være effektive. Der sker noget ekstraordinært.

Derfor opstår stress

Hvor skønt -eller anstrengende, det end kan være at køre ekstraordinært hurtigt, eller på anden vis være i en ekstraordinær periode –ligger der det i det ekstraordinære, at det netop er ment til at være det usædvanlige, det særlige, det enestående og ualmindelige. I vores effektivitetsorienterede verden, hvor tempoet bliver stadig højere og hurtigere, kan det være nærliggende at benytte sig af vores mulighed til at køre i et ”ekstraordinært højt gear” som var det, det almindelige gear. Men at køre i et ”ekstraordinært gear” slider i det lange løb på vores livs motor i en sådan grad, at den kan tage skade og få varige mén – ja, i værste fald bryde sammen. Derfor er det vigtigt at lytte til kroppens signaler, når livet af den enen eller anden grund (og ofte af mange sammensatte grunde) har været ekstraordinært presset i længere tid.

Typiske symptomer

De signaler vi får kan være forskellige, men nogle af de typiske tegn på stress kan være:

  • Koncentrationsbesvær, tankerne kører hurtigt og det kan være vanskeligt at fordybe sig uden at blive afbrudt af indre impulser.
  • Søvnbesvær, du har svært ved at falde til ro, du vågner op flere gange med arausel i kroppen eller du vågner alt for tidligt – ikke veludhvilet med uden mulighed for at falde i sovn igen.
  • Overblikket forsvinder og hukommelsen bliver dårligere.
  • Vægttab/vægtøgning, du glemmer at spise, eller du spiser hele tiden, gerne hurtige snacks, der giver hurtig energi.
    Irritationenstærsklen bliver lavere, og der går længere mellem de gange du oplever dig glad.
  • Det kan være svært at finde ro og evnen til at være nærværende overfor dine medmennesker kan blive udfordret.
  • Irritationens-tærsklen bliver lavere, og der går længere mellem de gange du oplever dig glad.

Grundene til at vi kan blive presset ud i langvarigt stress kan være meget forskellige og kan bedst forstås ud fra den enkeltes livssituation, livshistorie, personlighed og værdigrundlag.

Sådan kan jeg hjælpe

Derfor er forskelligt hvad der presser og udfordrer os, ligesom vores forsvar imod stress er præget af mange individuelle faktorer. Er du et sted, hvor du har brug hjælp for at komme tilbage til en mindre presset ”normal tilstand” vil det derfor være godt at få personlig hjælp, da vejen ud af stress ofte er individuelt bestemt. Her kan jeg som psykolog hjælpe dig. Ved at få hjælp, der tager udgangspunkt i din unikke livssituation, får du også hjælp til at få det overblik, du har brug for til at tage de konkrete valg/fravalg, der trin for trin skal hjælpe dig tilbage – et overblik der kan være svært at have selv, når man først er ramt af stress.

Kontakt psykolog i Køge

Du er til hver en tid velkommen til at henvende dig til det ”lille psykologhus” for at få hjælp, uanset hvor lang eller kort tid du har oplevet dig stressramt og uanset hvor ramt du oplever dig.

Book tid

Kontakt
STRESS